Depressziós halak a Kékszalag ellen
Új jelenség ütötte fel a fejét a Balaton hullámai között – egyes halfajok öngyilkos manőverekkel fejezik ki tiltakozásukat a szárnyas katamaránok megjelenése ellen. A korábban egyedi esetnek tekintett pikkelyes akció napjainkra már sorozatos méreteket öltött.
Igali Csilla karmestersége alatt zajlott az idei Pünkösdi Regatta, mely nem csak a víz felett, a víz alatt sem maradt érdektelen. Elkészültét követően anno a Pauger 50-es kétárbocos katamarán – Józsa Márton kormányzásával – tapasztalt először az emberi fülnek is megdöbbentő jelenséget. Ismeretlen származású, ezüstös szürke pikkelyekkel borított sikló testek szánt szándékkel akadályozták meg, hogy az első évben már sebességi rekordot állítsanak fel. Kérdésünkre a P50 szóvivője elmesélte, hogy az eset sokkolta a legénységet is. Főleg azok után gondolkoztak el a jelenségen, amikor kiderült, az egyik öngyilkos merénylő még az uszony általi halált is vállalta elvei bizonyságául.
Az egyedi akció szinte már feledésbe is merült, csak a Zala torokban járt kopoltyúról kopoltyúra a legenda. Ám az idei Pünkösd újabb vállalkozó szellemű tiltakozókat vetett a felszínre. Történt ugyanis, hogy az egyik résztvevő – nevezetesen a Black Jack katamarán – közel 24 csomós bőszeles haladása közben újabb konfliktusba került a szárnyaló katamaránt ellenző vízi népek képviselőjével. Balatonlelle magasságában – minden előzetes jel nélkül – a merénylő a fedélzeten hajózok által szabad szemmel nem látható módszerrel lerántotta a mélybe a lee oldali kormányt. Ezzel elérte azon célját, mely szerint a bárka nem csak lelassult, de végül irányíthatatlanná vált, és a verseny feladására kényszerült. A Black Jack csapatában vitorlázó viselkedéselemző szerint ez már sorozatos jelenségnek tekinthető.
Ezt a tényt erősíti meg a Szigligeti öbölben bekövetkezett újabb sajnálatos esemény. A nyomozás jelen állapotában még nincs megerősített információnk arról, hogy a lellei merénylő jutott el Szigligetre, vagy esetleg cinkos víz alatti társai akadtak a tett elkövetésében. Az azonban tény, hogy nem sokkal az SL-33 Black Jack kormánysérülését követően hasonló módszerrel bántak el a GC-32 legénységével is. Az RSM DTM szárnyas katamarán harminc csomós sebességgel közlekedett, mikor is kormánysérülést szenvedett el.
A viselkedéselemzők – egyelőre – a cselekményt vették vizsgálat alá, később majd ebből következtetnek az elkövető, vagy elkövetők személyiségére. A módszer tehát már ismert.
Előre megismerkednek az MVSz versenynaptár jeles eseményeivel. Kiemelt figyelmet kapnak a népszerű, netán száz hajó feletti induló számot felvonultató regatták. Ezt követően a Zalai Meteorológiai Békák Társaságával (Z.M.B.T.) együtt kielemzik az időjárás adta lehetőségeket, majd lecsapnak. Szinte minden esetben a víz alól, úszva közelítik meg a kiszemelt többtestű vitorlást. Amennyiben kellő közelségbe kerültek, – a legbátrabb, aki mellesleg az életét is kész kockára tenni az ügy érdekében – az uszony és a kormány közé veti magát. A cselekményből a profilozók már alkotják a személyiségprofilt, melytől gyors eredményt várnak.
A biológiai konfliktust megelőzendő a szárnyas katamaránok képviselőt küldtek a víz alá tárgyalni. Kenguru, aki a kedd délelőtt folyamán merült el a diplomácia rejtelmeiben, egyelőre nem jött elő friss hírekkel.
Amint újabb információkkal bírunk a sokkoló esettel kapcsolatban, azonnal megosztjuk olvasóinkkal.
Szöveg: Rozsda